Selkokieli

​Selkokieli

Haluamme palvella sinua entistä paremmin. Siksi olemme tehneet verkkosivut, jotka toivottavasti ovat helpot käyttää ja joiden tieto on ymmärrettävää.

Satakunnan sairaanhoitopiirin verkkosivuilta löydät paljon tietoa, joka on kirjoitettu selkokielellä. Selkokieli näkyy tekstin lisäksi myös ulkoasussa ja toiminnoissa. Tunnistat selkokielisen sivun siitä, että sen reunassa on selkotunnus. Selkotunnus on S-kirjain, jonka yläosassa on nuoli.

 

Mitä selkokieli on?

Selkokieli on suomen kielen muoto, joka on mukautettu sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä ymmärrettävämmäksi ja luettavammaksi. Näin kertoo Selkokeskus. Toisin sanoen selkokieli on helpotettua suomen kieltä. Selkokielessä ei käytetä vaikeita sanoja tai sanat on selitetty. Lauseet ja virkkeet ovat yleensä lyhyitä, jolloin niiden lukeminen on helpompaa.

Moni ihminen hyötyy selkokielestä:

  • Nykyaikana olemme kiireisiä, emmekä ehdi aina lukea asioita kovin tarkkaan. Silloin selkokielestä voi olla meille hyötyä. Saamme tietoa nopeasti ja vaivattomasti.
  • Jos olet ikäihminen, et ehkä jaksa enää lukea niin pitkiä tekstejä, kuin nuorempana. Silloin selkokielestä voi olla sinulle apua.
  • Jos äidinkielesi ei ole suomi, sinun on ehkä helpompi ymmärtää selkokielistä tekstiä.
  • Sinulla voi olla myös vaikeuksia lukemisessa tai lukemisen ymmärtämisessä. Silloinkin selkokielestä voi olla sinulle hyötyä.
  • Jokainen meistä hyötyy siitä, että asiat kerrotaan selkeästi. Silloin väärinymmärryksen vaara on pienempi.
Päivitetty: 19.1.2016 14:35